-Στο βωμό του αμφισβητούμενου δημοσιονομικού οφέλους, δεν εξασφαλίζονται ούτε τα ποιοτικά κριτήρια ούτε η εξυπηρέτηση του πολίτη -Δεν μπορεί κρίσιμες παρεμβάσεις να στηρίζονται σε δημοσκοπήσεις τονίζει ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης.
Στον αυθαίρετο τρόπο και την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζει η κυβέρνηση ένα ζήτημα που ακουμπά εκατοντάδες χιλιάδες επαγγελματίες καθόσον δεν στηρίζεται σε τεκμηριωμένες μελέτες με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν αφενός να επιμηκυνθούν στρεβλώσεις του παρελθόντος αφετέρου να μη θεσπιστούν κανονιστικά πλαίσια υγιούς ανταγωνισμού εστίασε ο Ν. Λέγκας κατά
τη διάρκεια της ομιλίας του στη Βουλή για το θέμα των λεγόμενων «κλειστών επαγγελμάτων».
Ο βουλευτής Τρικάλων της Ν.Δ. επισήμανε ότι μια τόσο σοβαρή παρέμβαση, τόσο στην κοινωνία όσο και στην οικονομία, υποβαθμίζεται με τον τρόπο που αποτυπώνεται νομοτεχνικά αλλά και αντιμετωπίζει την ουσία. Και η πρόκληση γίνεται μεγαλύτερη επειδή η κυβέρνηση επέλεξε να επενδύσει επικοινωνιακά και σε αυτή την πρωτοβουλία.
Δεν μπορεί η επίλυση τόσο κρίσιμων ζητημάτων- παρά τις διαφαινόμενες προθέσεις και ελλείψει συγκροτημένου σχεδίου- να «στηρίζεται» σε κάποια δημοσκοπικά ευρήματα, για να αναζητηθούν οι αυτονόητες απαντήσεις σε αυτονόητα ερωτήματα. Σε οριζόντιες ρυθμίσεις στο πρότυπο της εφαρμοζόμενης δημοσιονομικής πολιτικής, όπως και σε νεφελώδεις παρεμβάσεις υπό τον τίτλο «αλλάζω κάτι το οποίο ωστόσο δεν ορίζω», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο πρώην Υφυπουργός υπογράμμισε ότι η αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας, αλλά και η κατάργηση αδικαιολόγητων περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων αποτελεί βασική αρχή τόσο των ανοιχτών κοινωνιών όσο και των ανοιχτών αγορών. Και ως εκ τούτου η συμφωνία προς αυτή την κατεύθυνση αποτελεί γονιδιακό συστατικό της πολιτικής της Ν.Δ.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μπορεί κανείς να συμφωνήσει με ρυθμίσεις οι οποίες βρίσκονται ακόμη υπό διαμόρφωση και για τις οποίες δηλώνουν άγνοια οι περισσότεροι εμπλεκόμενοι φορείς καθόσον η λίστα των επαγγελμάτων θα οριστικοποιηθεί μετά την ψήφιση του νόμου. Και με ένα νομοσχέδιο η εφαρμογή του οποίου θα απαιτήσει πλήθος Προεδρικών Διαταγμάτων στα οποία θα μπορούν να προστεθούν περιορισμοί ή και να θεσπιστούν εξαιρέσεις από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις.
Υιοθετώντας τέτοιες πρωτοβουλίες προκαλούμε νέες στρεβλώσεις ίσως χειρότερες από αυτές που πάμε να διορθώσουμε και αντί να ενισχύουμε τον ανταγωνισμό κινδυνεύουμε να πριμοδοτήσουμε τον αθέμιτο ανταγωνισμό, είπε ο βουλευτής και χαρακτήρισε το νομοσχέδιο δύο ταχυτήτων αλλά και αόριστο για τα 350 περίπου επαγγέλματα.
Ο Ν. Λέγκας επικαλέστηκε τις γνωμοδοτήσεις της ΓΣΕΒΕ και της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής στις οποίες αμφισβητούνται τα αποτελέσματα των ρυθμίσεων και γίνεται λόγος για «τοπίο ασάφειας για την αγορά τόσο για τους επαγγελματίες, όσο και για τους χρήστες των συγκεκριμένων υπηρεσιών» και «επανάληψη γενικών αρχών, παρά το ότι ήδη υφίσταται οριζόντιος νόμος, ο νόμος 3844/2010 που ενσωματώνει την Κοινοτική Οδηγία για τις υπηρεσίες».
Στο πλαίσιο αυτό ο Τρικαλινός πολιτικός υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση εναποθέτει τις ελπίδες της σε κοινωνικούς αυτοματισμούς που δεν λειτούργησαν ποτέ και ζήτησε από τον Υπουργό Οικονομικών να απαντήσει ποια είναι τα στοιχεία και οι μελέτες επιπτώσεων που θα τεκμηριώνουν ότι θα υπάρξουν οφέλη και όχι «προσδοκώμενα οφέλη». Και πώς μπορεί ένα νομοθετικό οικοδόμημα να στηρίζεται σε κάποιες εκτιμήσεις, οι οποίες έχουν δημιουργηθεί σε περιβάλλον βεβαίως, πολλαπλών προσεγγίσεων αλλά και προϋποθέσεων, οι οποίες είναι αδύνατον να επιτευχθούν.
Ο βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης αμφισβήτησε το αν οι κατώτατες αμοιβές όπως αυτές των μηχανικών και των δικηγόρων καταστρατηγούν την Κοινοτική νομοθεσία καθόσον σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι αποδεκτές.
Εξέφρασε όμως τη βεβαιότητα ότι οι φθηνότερες αμοιβές δεν συνεπάγονται οικονομικότερα έργα, πιο αποτελεσματικές υπηρεσίες και πιο ποιοτικά προϊόντα.
Εκτός από το αμφισβητούμενο δημοσιονομικό αποτέλεσμα, καθ’ όσον ενισχύεται το δυνητικό κοινό συμφέρον μεταξύ επαγγελματία και πολιτών να έχουμε χαμηλότερες αμοιβές, δεν αντιμετωπίζονται άλλα σημαντικά ζητήματα. Γιατί δίπλα στην ανταγωνιστικότητα δεν βάζουμε την ποιότητα αλλά και την ασφάλεια του πολίτη.
Όταν παραβλέπουμε τους άλλους ρυθμιστικούς και ποιοτικούς παράγοντες. Όταν π.χ. για το χώρο των μηχανικών κλείνουμε τα μάτια στην ανυπαρξία επιστημονικής στελέχωση εταιρειών, μηχανισμού τυποποίησης, πιστοποίησης, ελέγχου και επάρκειας γνώσης καθώς και μητρώου συντελεστών κατασκευής ιδιωτικών έργων, κατέληξε ο Ν. Λέγκας.
Στον αυθαίρετο τρόπο και την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζει η κυβέρνηση ένα ζήτημα που ακουμπά εκατοντάδες χιλιάδες επαγγελματίες καθόσον δεν στηρίζεται σε τεκμηριωμένες μελέτες με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν αφενός να επιμηκυνθούν στρεβλώσεις του παρελθόντος αφετέρου να μη θεσπιστούν κανονιστικά πλαίσια υγιούς ανταγωνισμού εστίασε ο Ν. Λέγκας κατά
τη διάρκεια της ομιλίας του στη Βουλή για το θέμα των λεγόμενων «κλειστών επαγγελμάτων».
Ο βουλευτής Τρικάλων της Ν.Δ. επισήμανε ότι μια τόσο σοβαρή παρέμβαση, τόσο στην κοινωνία όσο και στην οικονομία, υποβαθμίζεται με τον τρόπο που αποτυπώνεται νομοτεχνικά αλλά και αντιμετωπίζει την ουσία. Και η πρόκληση γίνεται μεγαλύτερη επειδή η κυβέρνηση επέλεξε να επενδύσει επικοινωνιακά και σε αυτή την πρωτοβουλία.
Δεν μπορεί η επίλυση τόσο κρίσιμων ζητημάτων- παρά τις διαφαινόμενες προθέσεις και ελλείψει συγκροτημένου σχεδίου- να «στηρίζεται» σε κάποια δημοσκοπικά ευρήματα, για να αναζητηθούν οι αυτονόητες απαντήσεις σε αυτονόητα ερωτήματα. Σε οριζόντιες ρυθμίσεις στο πρότυπο της εφαρμοζόμενης δημοσιονομικής πολιτικής, όπως και σε νεφελώδεις παρεμβάσεις υπό τον τίτλο «αλλάζω κάτι το οποίο ωστόσο δεν ορίζω», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο πρώην Υφυπουργός υπογράμμισε ότι η αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας, αλλά και η κατάργηση αδικαιολόγητων περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων αποτελεί βασική αρχή τόσο των ανοιχτών κοινωνιών όσο και των ανοιχτών αγορών. Και ως εκ τούτου η συμφωνία προς αυτή την κατεύθυνση αποτελεί γονιδιακό συστατικό της πολιτικής της Ν.Δ.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μπορεί κανείς να συμφωνήσει με ρυθμίσεις οι οποίες βρίσκονται ακόμη υπό διαμόρφωση και για τις οποίες δηλώνουν άγνοια οι περισσότεροι εμπλεκόμενοι φορείς καθόσον η λίστα των επαγγελμάτων θα οριστικοποιηθεί μετά την ψήφιση του νόμου. Και με ένα νομοσχέδιο η εφαρμογή του οποίου θα απαιτήσει πλήθος Προεδρικών Διαταγμάτων στα οποία θα μπορούν να προστεθούν περιορισμοί ή και να θεσπιστούν εξαιρέσεις από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις.
Υιοθετώντας τέτοιες πρωτοβουλίες προκαλούμε νέες στρεβλώσεις ίσως χειρότερες από αυτές που πάμε να διορθώσουμε και αντί να ενισχύουμε τον ανταγωνισμό κινδυνεύουμε να πριμοδοτήσουμε τον αθέμιτο ανταγωνισμό, είπε ο βουλευτής και χαρακτήρισε το νομοσχέδιο δύο ταχυτήτων αλλά και αόριστο για τα 350 περίπου επαγγέλματα.
Ο Ν. Λέγκας επικαλέστηκε τις γνωμοδοτήσεις της ΓΣΕΒΕ και της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής στις οποίες αμφισβητούνται τα αποτελέσματα των ρυθμίσεων και γίνεται λόγος για «τοπίο ασάφειας για την αγορά τόσο για τους επαγγελματίες, όσο και για τους χρήστες των συγκεκριμένων υπηρεσιών» και «επανάληψη γενικών αρχών, παρά το ότι ήδη υφίσταται οριζόντιος νόμος, ο νόμος 3844/2010 που ενσωματώνει την Κοινοτική Οδηγία για τις υπηρεσίες».
Στο πλαίσιο αυτό ο Τρικαλινός πολιτικός υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση εναποθέτει τις ελπίδες της σε κοινωνικούς αυτοματισμούς που δεν λειτούργησαν ποτέ και ζήτησε από τον Υπουργό Οικονομικών να απαντήσει ποια είναι τα στοιχεία και οι μελέτες επιπτώσεων που θα τεκμηριώνουν ότι θα υπάρξουν οφέλη και όχι «προσδοκώμενα οφέλη». Και πώς μπορεί ένα νομοθετικό οικοδόμημα να στηρίζεται σε κάποιες εκτιμήσεις, οι οποίες έχουν δημιουργηθεί σε περιβάλλον βεβαίως, πολλαπλών προσεγγίσεων αλλά και προϋποθέσεων, οι οποίες είναι αδύνατον να επιτευχθούν.
Ο βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης αμφισβήτησε το αν οι κατώτατες αμοιβές όπως αυτές των μηχανικών και των δικηγόρων καταστρατηγούν την Κοινοτική νομοθεσία καθόσον σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι αποδεκτές.
Εξέφρασε όμως τη βεβαιότητα ότι οι φθηνότερες αμοιβές δεν συνεπάγονται οικονομικότερα έργα, πιο αποτελεσματικές υπηρεσίες και πιο ποιοτικά προϊόντα.
Εκτός από το αμφισβητούμενο δημοσιονομικό αποτέλεσμα, καθ’ όσον ενισχύεται το δυνητικό κοινό συμφέρον μεταξύ επαγγελματία και πολιτών να έχουμε χαμηλότερες αμοιβές, δεν αντιμετωπίζονται άλλα σημαντικά ζητήματα. Γιατί δίπλα στην ανταγωνιστικότητα δεν βάζουμε την ποιότητα αλλά και την ασφάλεια του πολίτη.
Όταν παραβλέπουμε τους άλλους ρυθμιστικούς και ποιοτικούς παράγοντες. Όταν π.χ. για το χώρο των μηχανικών κλείνουμε τα μάτια στην ανυπαρξία επιστημονικής στελέχωση εταιρειών, μηχανισμού τυποποίησης, πιστοποίησης, ελέγχου και επάρκειας γνώσης καθώς και μητρώου συντελεστών κατασκευής ιδιωτικών έργων, κατέληξε ο Ν. Λέγκας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου